Yleisöltä

Isännöinnin ja kiinteistönhoidon hinnankorotus ei ole ilmoitusasia

Moni taloyhtiö saa näin loppuvuodesta ilmoituksia hinnankorotuksista energiayhtiön lisäksi myös kiinteistöhuolto-, siivous ja isännöintiyritykseltään.

Hintojen korottamista ei tule taloyhtiössä ottaa kuitenkaan pelkkänä ilmoitusasiana, vaan taloyhtiön hallituksen pitää käsitellä korotusesitykset asianmukaisesti.

Palvelusopimusten tehtävistä sekä palkkioista on sovittu taloyhtiön ja palveluyrityksen välisessä sopimuksessa.

Palkkioiden muuttaminen on sopimusasia, joten hintojen muutos vaatii molempien osapuolten hyväksynnän.

Korotuksen suuruutta ja sen perusteluita arvioitaessa kannattaa miettiä, onko taloyhtiön hallitus tyytyväinen saamaansa palveluun; hyvästä kannattaa maksaa, mutta huonoa ei pidä hyväksyä.

Isännöintipalvelujen ja kiinteistöpalvelualan yleiset sopimusehdot määrittävät, että toimeksisaajan on annettava sopimushinnan tarkistusehdotus kirjallisesti taloyhtiölle riittävän ajoissa ennen esitettyä hinnantarkistusajankohtaa.

Ellei taloyhtiö hyväksy hinnantarkistusta, sen tulee ilmoittaa siitä kirjallisesti toimeksisaajalle kuukauden kuluessa tarkistusehdotuksen saapumisesta.

Sen jälkeen käynnistyvät mahdolliset hinnantarkistusneuvottelut.

Mikäli neuvotteluissa ei päästä yhteisymmärrykseen hinnantarkistuksesta, on syytä varautua sopimuksen päättymiseen ja uuden palveluntoimittajan hankkimiseen.

Jorma Juhani Koutonen

toiminnanjohtaja

Kiinteistöliitto Etelä-Pohjanmaa ry

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

    Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

    Tilaa uutiskirje