Yleisöltä

Luontoystävällisesti, rennosti ja edullisesti pyörällä

Jukka Mäkynen (ps.) tekee outoja johtopäätöksiä pyöräilijöiden määrästä ja pyöräteiden käytöstä Vaasassa (IP 10.1.).

Hänen mielestään pyöräteitä on jo tarpeeksi, ellei liikaakin, ja ne ovat jopa käyttämättömiä ja autioituvia.

Mäkysen tammikuun alussa tekemä pyöräteiden käytön tutkimus kattoi neljän kilometrin matkan ja ehkä kymmenen minuutin ajanjakson. Havaintona oli 4 pyöräilijää, joista 3 talutti pyöräänsä.

Oma tutkimukseni tammikuun alun säistä kertoi, että edellisinä päivinä oli ollut suojasäitä, jolloin ajoväylät olivat sulaneet ja taas jäätyneet sopivasti Mäkysen tutkimusajankohtaan. Tammikuinen pimeän vuodenajan liukas keli kertoo vain, että silloin ei ole helppoa tai houkuttelevaa lähteä pyöräilemään.

Asiaa ei paranna, kun ajatellaan, missä kunnossa pyörätiet saattavat olla kunnossapidon jäljiltä. Vaikka kaupunki sanoo panostavansa pyöräteiden auraamiseen nopeasti, se ei aina näy.

Mäkynen, silmiä voisi muistaa pitää auki (ja ajatuksia kirkkaana) muutenkin kuin autonsa sisällä, jossa ei yhtään pyöräilijää liiku/ole! Ja jos on, niin missä tämän pyöräilijän olisi hyvä ajella?

Entä missä lasten ja nuorten pitäisi turvallisesti pyöräillä? Autojen seassako, vaarassa tulla yliajetuiksi tai olla pyöräilijöitä karsastavia autoilijoita ärsyttämässä tai tientukkeena? Siitä älämölö syntyisi!

Silmiään voisi käydä aukaisemassa eri työpaikkojen ja koulujen pyöräparkkipaikoilla, niin saisi oikean käsityksen asiasta. Ja kuinka paljon pyöriä on talvellakin parkissa kävelykadulla torin hujakoilla.

Voi käydä myös kysymässä kaupungin asiantuntijoilta, ahkerana heidänkin etujensa valvojana.

Pyöräilyä on ollut iät ja ajat. Syitä pysyvään suosioon on lukemattomia. Kaupunki panostaa pyöräilyyn vihreistä ilmastonmuutossyistä, terveyssyistä, turvallisuussyistä, kaupunkiympäristön viihtyvyyssyistä, runsaan autokannan vuoksi.

Pyöräily on halpaa ja voi ajella mieli rentoutuneena ja turvallisesti tarvitsematta pelätä kohtaamista kaikenlaisten autoilijoiden kanssa. Risteyksissä niitä kohtaamisia kyllä riittää.

Mielikuvien ja mielihalujen tilalle voisi hakea tietoa ja ymmärrystä reaalimaailmasta.

Mäkynen mainitsee olevansa kaupunkilaisten edunvalvoja, mutta allekirjoittaa itsensä – vihreyttä vastustavaksi autoilijoiden – kansanedustajaksi. Kansan edustajanhan pitäisi ottaa huomioon kaikkien kansalaisten tarpeet tasapuolisesti.

Risti Holtti

Maalahti

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

    Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

    Tilaa uutiskirje