Yleisöltä

Mistäs nyt tuulee, Vaasan Sähkö?

2.11. oli Vasabladetissa juttu Vaasan Sähkön markkinointikampanjasta ”Sauno kun tuulee”. 4.11. Vaasan Sähkö ilmoitti lopettavansa kampanja runsaan kritiikin vuoksi.

Yrityksessään olla muodikas, moderni ja nerokas Vaasan Sähkö hurmiossaan hihkuu tubettajien lailla, jotka huutavat kiihkoissaan (ruotsiksi exalterat): ”Tänään vietetään koko yö saunassa!” Yli-intoinen ja pröystäilevä kampanja sotii ylikierroksilla kaikkia tämän päivän realiteetteja vastaan, kun jopa Vaasan Sähkön sanoma on sähkön säästäminen.

Tuhlailua korostava tyyli antaa sähköyhtiöstä ylimielisen kuvan. Kulutusjuhlien pitää olla jo lopullisesti ohi, koska juuri se on energia- ja ilmastokriisiin johtanut.

Suuri ohari tapahtuu siinä, että suurella osalla Vaasan Sähkön asiakkaista ei ole mahdollisuutta käyttää pörssisähköä, siirtää kulutustaan parhaaseen ajankohtaan ja ”säästää”. Markkinointi suuntautuu valikoivasti niille, joilla on pelit ja vehkeet ja varaa tekniikkaan, jolla säästää.

Runsaaseen kuluttamiseen yllyttäminen voi johtaa markkinamekanismien lakien mukaan siihen, että tuulisella säällä kysyntä kasvaa, mikä nostaa hintoja ja ollaan ojasta allikossa. Sähkön tuottajat nettoavat (mikä olikin tarkoitus, kts. alla) ja säästötavoitteetkin joutuvat allikkoon.

Kuin tilauksesta saman päivän Vasabladetissa oli uutinen, että suomalaiset ovat jo säästäneet sähköä lokakuussa 8% ja siirtäneet kulutustaan halvempiin aikoihin. Näin tapahtuu siis jo ilman yliampuvaa markkinointia. Säästäminen on keskeinen teema myös teollisuudessa ja infrastruktuurissa.

Toinen uutinen kertoo, että sähköyhtiö Helenin liikevaihto ja tulos kasvoivat hurjia prosentteja (58–207 %) samaan aikaan, kun sähkön myynti putosi 14–16 %. Kasvu onnistui sähkön hinnan nostoilla 58 % ja 60 %.

Vaasan Sähkön on aika laskeutua maan pinnalle ja tehdä parhaansa ollakseen rehellinen asiakkaitaan kohtaan. Myös sähkön hinnassa.

Tarvitaan järkeviä, realistisia, jokaisen toteutettavissa olevia neuvoja säästämiseen. Ei ylellisyyteen kannustavia, yhteisiä tavoitteita aliarvioivia esimerkkejä.

Motiva – valtion kestävän kehityksen yhtiö – on yhtiö, jonka tarkoitus on edistää kestävää energiankäyttöä.

Yhtiön tarkoitus on toteuttaa kampanjoita, joilla kannustetaan energian säästöön ja mm. kulutuksen siirtämiseen sopiviin ajankohtiin. Tiedotuspäällikön Leila Timosen mukaan (Vbl 3.11.) ”hyvä esimerkki tällaisesta on huomiota saanut kampanja Sauno kun tuulee.”

Siis ”Haloo” myös siellä Motivassa!

Risto Holtti

Maalahti

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

    Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

    Tilaa uutiskirje