Yleisöltä

Näin jalankulkijat tai pyöräilijät voivat vähentää ilmansaasteita

Kuvitellaan tilanne, jossa kaupungin katua etenee ajoneuvoyhdistelmä, jonka massa on 74 000kg.

Yhdistelmä lähestyy risteystä, jonka suojatielle ”ryntää” jalankulkija. Yhdistelmä tietenkin pysähtyy suojatien eteen antaakseen jalankulkijalle turvallisen ylitysmahdollisuuden.

Kun jalankulkija on ylittänyt suojatien, yhdistelmä lähtee liikkeelle. Jos huomioidaan vain yksinkertaistaen renkaiden vierintävastus, tarvitaan noin 70 000 N:n voima yhdistelmän liikkeelle saamiseksi. Voiman synnyttäminen moottorissa ja voimansiirrossa tarvitsee polttoainetta, joka palaessaan aiheuttaa ilmansaasteita.

Kulutus on suurimmillaan liikkeelle lähdettäessä ja kiihdytettäessä. Kulutus on huomattavasti suurempi kuin silloin, jos tämä yhdistelmä olisi voinut jatkaa matkaansa risteyksen yli tasaisella nopeudella. Juuri tähän tilanteeseen liittyy jalankulkijan mahdollisuus vähentää ilmansaasteita.

Tiedän, että jalankulkijoilla on oikeus käyttää suojateitä risteysten turvalliseen ylittämiseen. Tiedän myös, että tämä mielipide ärsyttää joitakin, mutta on huomattavasti saasteettomampaa pysäyttää itsensä, kuin ajoneuvoyhdistelmä. Kiireelläkään ei voi perustella suojatielle ryntäämistä, jo oman turvallisuutensakaan takia.

Reijo Saarinen

Seinäjoki

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

    Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

    Tilaa uutiskirje