Yleisöltä

Oppiminen tapahtuu parhaiten rauhallisessa vuorovaikutuksessa

Jaa artikkeli

Opetusministerit toisensa jälkeen ovat olleet huolissaan kehityksen suunnasta. Valtakunnan opinto-ohjaajat ovat vuosikymmenet viestittäneet hätähuudonomaisesti syvenevistä ongelmista ja vaatineet muutoksia.

Opetussuunnitelman uudistuksia ja erilaisia hankkeita on tullut kiihtyvällä tahdilla, mutta oppimistulokset ovat yhä huonontuneet. Osaamisen taso on laskenut kaikilla mittauksessa mukana olevilla osa-alueilla. Pisa-tutkimuksen mukaan luonnontieteitä heikosti osaavien määrä oli yhdeksässä vuodessa lähes kolminkertaistunut ja huippuosaajien määrä vähentynyt lähes kolmanneksen.

Perusongelmaa ei ratkaista oppivelvollisuuden pidentämisellä ja lisäämällä erilaisia asiantuntijoita luokkaan opettajan tueksi.

Hallituksen viesti on, että korkeakoulun käyneiden määrää nostetaan. Puhutaan korkeakoulutuksen läpäisyn parantamisesta jne. Avainasemassa on koulutuksen taso. Määrä ei koulutuksessakaan riitä korvaamaan laatua.

Ns. herranvirkoja ei riitä kaikille, tarvitaan osaajia kaikenlaisissa töissä.

Koulutuksen kivijalka luodaan peruskoulussa aivan ensimmäisillä luokilla. Jos perusopinnot jäävät hatariksi, niitä on vaikea myöhemminkään kuroa kiinni.

Esimerkiksi laskemisen, kirjoittamisen ja lukemisen puutteet kertautuvat jatkossa toisella asteella ja myöhemmin elämässä ja mitä järkeä oli luopua kaunokirjoituksesta?

Mielestäni alaluokkien työtavat ja opetuksen toteuttaminen tulisi miettiä uudelleen. Ainakin voisi kokeilla.

Ehdotukseni on, että peruskoulun kolmen ensimmäisen luokan opetuksessa palataan jossain määrin ruutuvihkoon ja liitutaulun käyttöön, jotta oppimiselle jää aikaa. Oppiminen tapahtuu tasanteittain ja parhaiten opettajan ja oppilaan rauhallisessa vuorovaikutuksessa. Kun perusasiat ovat hallussa, niin lapset kyllä oppivat tiedon hakemisen sähköisillä välineillä myöhemminkin. Eivät mainitut vanhat työtavat lapsen lahjakkuutta vähennä.

Jatkuvien uudistusten sijaan opettajille pitää antaa työrauha ja mahdollisuus tehdä työtään. Ylisuuret ryhmäkoot ja väsyneet opettajat on huolestuttava yhdistelmä. Tilanne on vakava, tämä ei ole mitään boomerimaista päivittelyä.

Martti Pajulammi

Seinäjoki

    Jaa artikkeli