Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa, muistuttaa sananlasku. Nykyaikaan soveltaen samaa ilmaisee ”nuorena tunnistettu tuottaa vanhana”. Moni yrittäjä, asiantuntija, taiteilija tai tuottaja viittaa lapsuuden tai nuoruuden ideoiden realisoimiseen työ- tai elämänpolkua kuvaillessaan.
Etelä-Pohjanmaan koulujen opetussuunnitelmien painottama yrittäjämäinen asenne tukee yksilöllisen opinpolun rakentamista, mille superkampus tarjoaa asenteen mukaisen infraympäistön. Tsemppaan Tuomas Ojajärven ideaa toisen ja kolmannen asteen oppilaitosten superkampuksesta Seinäjoelle (I-P 23.2.2023).
Tutkitusti on tunnistettu, että opitun transfer eli siirtovaikutus ilmiöihn on heikentynyt merkittävästi. Tällöin opitun yhteyksiä ei tunnisteta, eikä osata siirtää yhteiskunta-yhteyksiin, joissa sitä käytetään. Koulussa siirtovaikutuksen taidon puutteet ilmenevät oppiaineiden välillä ja opitun siirtämisessä käytäntöön.
Opitun siirtovaikutuksella on yhteys kulttuuriperustaamme, Etelä-Pohjanmaan vaurastumiseen 1600-luvulla ja yleisesti edelleen tavoitellen ammatillistumisen ja keksimistaidon vahvistumista. Kulttuurinen ajattelutapa on suosinut Etelä-Pohjanmaalla tarkoituksenmukaista oppimista.
Opitun tansfer voidaan liittää soveltavaan oppimiseen, mitä perustaitojen oppimisessa ei ole varsinaisesti tavoiteltu ennen nykyisiä laaja-alaisia ja monialaisia oppimistavoitteita. Opitun transfer -taitojen kehittäminen opetussuunnitelman laaja-alaisten ja monialaisten opintojen osana tarvitsee tilaa.
Eteläpohjalainen pärjäämisen yllyke ja vahva yrittäjyys ilmentävät transfer-ominaisuutta, mitä taipumusta ei pidä päästää häviämään. On tunnistettava potentiaalit ja vielä kouluvaiheessa keskeneräinen kehitysvaihe. Idea-aihioiden kehittämistä on tuettava yksilön taidon ja taipumuksen suunnassa.
Superkampuksella oppilaitosten yhteistyötä tukee sijainnin ja inspiroivan ympäristön verkostoitumismahdollisuudet oppilaiden yksilöllisten painotusten mukaisten opinpolkujen suunnassa. Ei pidä tyytyä transfer-taitojen katoamiseen, vaan tuoda tilaa idättää ideoita yksin ja yhdessä. Samalla oppimisen painopiste siirtyy oppijan potentiaalin tunnistamiseen.
Sirkka Kumpula
KT
Seinäjoki