Yleisöltä

Talous, terveys, ilmasto, kävely ja pyöräily

Kävely ja pyöräily ovat erittäin edullisia liikkumismuotoja yksilölle ja yhteiskunnalle. Vaasassa niiden osuuden 5 prosenttiyksikön kasvu jättäisi aluetalouteen 4,5 miljoonaa euroa vuodessa autoilun kustannuksia. Kävely ja pyöräily parantavat sydämen ja verisuonien toimintaa, lisäävät lihasvoimaa ja kestävyyttä sekä vähentävät painoa. Ne myös vähentävät stressiä ja parantavat mielialaa.

Lasten ja nuorten liikkumattomuus on hälyttävällä tasolla Move! -mittauksen perusteella. Vaasassa liikkumattomuuden kustannuksiksi lasketaan 16 miljoonaa euroa vuodessa (UKK-instituutti).

Hiilineutraalisuustavoitteen kannalta liikenne on avainasemassa suurimpana päästölähteenä. Tarvitaan samanaikaisesti puhtaampaa ajoneuvoliikennettä ja enemmän liikkumista lihasvoimin sekä joukkoliikenteellä. Suurin virhe olisi vain odottaa sähköautoilua, koska ennusteita nopeampikin tahti riittää vain murto-osaan päästötavoitteesta.

Pyöräilyallianssi on edistyksellinen työkalu. Harmillisesti julkisuudessa on vedetty mutkia suoraksi ja ruokittu monia väärinkäsityksiä.

Hankinnan tavoiteltava kokonaisarvo 30–50 miljoonaa euroa on kattosumma, jota ei saa ylittää hankintateknisesti. Karkeasti summa sisältää kävelyn ja pyöräilyn laatukäytäväverkostoa 20 M€, maaseudun pyöräteitä 5 M€, kunnossapitoa 3 M€ sekä muuta infraa ja palveluita 2 M€. Kustannukset koskevat seitsemää vuotta ja niihin haetaan myös ulkopuolista rahoitusta (valtionavustukset ja EU-tuet).

Mustasaaren kunta ja ely-keskus ovat hankinnassa optioina. Voimme kehittää yhdessä seudun kävelyä ja pyöräilyä tai kumppanit voivat edistää omia hankkeitaan.

Optiot ovat mukana vaihteluvälissä, johon sisältyy myös väylärakentamisen yhteydessä tehtäviä verkostotöitä. Esimerkiksi Kronvikin pyörätie maksaa kustannusarvion perusteella 1,3 M€. Samalla rakennettava vesihuolto maksaa 300 000 € ja tietoliikenne- sekä sähkötyöt 37 000 €.

Kaupunginvaltuusto on päättänyt vuoden 2023 investoinneista sekä hyväksynyt suunnitelmavuodet 2024–2027. Kustannusarviot tarkentuvat vuosittain ja valtuusto päättää investointikohteet vuosittain talousarviokäsittelyn yhteydessä.

Kävelyn ja pyöräilyn edistämisestä on päätetty poliittisesti lukuisia kertoja: Vaasan kaupungin nykyinen ja viime vuosien strategiat, Energia- ja ilmasto-ohjelma, Kestävän liikkumisen ohjelma, Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma, Keskustan osayleiskaava sekä talousarviot. Viranhaltijoiden täytyy toimia tehtyjen päätösten pohjalta – puhutaan virkavastuusta. Viranhoito onnistuu, kun tehtyihin päätöksiin sitoudutaan myös poliittisesti. Toivon, että kävelyn ja pyöräilyn vastustamisesta ei muodostu poliittista keppihevosta näin eduskuntavaalivuotena.

Kävely ja pyöräily ovat edullisia, terveyttä edistäviä ja ympäristöystävällisiä liikkumismuotoja, joten niitä kannattaa hyödyntää mahdollisimman paljon. Ne eivät vaadi erityisiä varusteita tai kustannuksia ja ovat siis loistavia tapoja liikkua arjessa tuoden monia etuja niin yksilölle kuin koko Vaasalle.

Jukka Talvi

kuntatekniikan johtaja

Vaasa

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

    Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

    Tilaa uutiskirje