Yleisöltä

Vastine ministeri Harakalle

Neuvotteluja on sinun mukaasi Suomen TEN-T-satamista käyty aktiivisesti jo vuodesta 2021. Vastineestasi ei kuitenkaan selviä, ketkä ovat sopineet listalta pudotettavista ja kuka on esittänyt uusia satamia listalle.

Annat ymmärtää, että asiaa on enää vaikea tässä vaiheessa muuttaa. Kuitenkin mainitset, että valtioneuvosto pitää keskeisenä, että Suomen nykyiset TEN-T-verkkoon kuuluvat satamat säilyttävät asemansa.

Kumpi kanta on Suomen virallinen kanta? Tietojemme mukaan Brysselissä ei edes tiedetä Suomen kannasta.

Perusteluissa mainitset, että Kaskisten ja Pietarsaaren satamat ovat tippuneet liikennemäärien alhaisuuden vuoksi pois listalta.

Kuinka esillä olevat uudet satamat täyttävät kyseiset kriteerit? Tornio ilmeisesti täyttää, Inkoon satamaan ei johda rautatietä, Joensuun ja Lappeenrannan liikennemäärät ovat vähäisemmät kuin Kaskisissa ja Pietarsaaressa.

Missä ovat painottamasi selkeät kriteerit ja läpinäkyvyys? Onko EU:n kriteeri ministerille tärkeämpi kuin meidän omat satamamme ja maamme kanta asiassa?

Sakari Mäntysaari

Kaskisten sataman hallituksen pj.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

    Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

    Tilaa uutiskirje