Yleisöltä

YTHS:n palvelujen saavutettavuus ja hoitoon pääsy Seinäjoella vaikeaa

Jaa artikkeli

Opiskelijakunta SAMO oli erittäin iloinen ja tyytyväinen YTHS-palvelujen laajentumisesta AMK-opiskelijoiden saataville vuoden 2021 alusta. Kyseessä oli suuri askel korkeakouluopiskelijoiden yhdenvertaisuuden ja tasalaatuisten palveluiden tiellä.

Meillä Seinäjoella oli kokemusta YTHS-palveluista jo vuosina 2011–2013 toteutetun pilottikokeilun kautta. Kokeilun aikana YTHS:n palvelut olivat laadukkaita ja nykyaikaiset tilat sijaitsivat Seamkin kampuksen yhteydessä. Myös Seinäjoen kaupungin opiskeluterveydenhoito oli toiminut varsin hyvin ja oma palvelupiste oli sijainnut kampusalueella.

Nyt, puolitoista vuotta laajentumisen jälkeen, SAMO on erittäin pettynyt ja suorastaan tyrmistynyt YTHS Seinäjoen palvelupisteen palvelujen kehnoon saavutettavuuteen ja hoitoon pääsyyn. Opiskelijat ovat melko tyytyväisiä palvelujen laatuun, kunhan ensin pitkän jonottamisen ja aikojen siirtelyn jälkeen pääsevät palvelujen piiriin.

Kuluvan vuoden alusta alkoi opiskelijoiden suunnalta kuulua palautteita palvelujen saavutettavuusongelmista – opiskelijaterveydenhuollon jonot alkoivat olla pitkiä, ja jo saatuja aikoja peruttiin tai siirrettiin eteenpäin. Uutta aikaa ei lupauksista huolimatta saanut välttämättä ollenkaan.

SAMO järjesti välittömästi palautteiden johdosta kevään aikana opiskelijoille kyselyn YTHS:n palveluista ja niihin pääsemisestä. Kyselyyn vastasi kaikkiaan hieman yli 400 opiskelijaa ja tulokset puhuvat puolestaan karua kieltä:

Vastaajista 75 % oli tyytymättömiä YTHS Seinäjoen palvelupisteen hoitoon pääsyyn ja vain 10 % oli tyytyväisiä hoitoon pääsyyn. Vastaajista 49 % oli tyytymättömiä kokonaisvaltaisesti palvelujen laatuun. Vastaajien vastaanottoaikaa oli siirretty 32 %:lla ja tästä prosentuaalisesta määrästä 26 %:lla aikaa oli siirretty vähintään 2 viikon päähän ja 35 %:lla aika oli siirtynyt jopa yli 4 viikon päähän ja 22 % ei saanut lainkaan uutta aikaa.

Yleisin siirretty hoitopalvelu oli terveystarkastukset, 66 % (suun terveydenhuolto / terveydenhoitajan tarkastukset). Toiseksi eniten siirrettiin mielenterveyspalveluita (24 %) ja kolmanneksi eniten siirrettiin yleislääkärin vastaanottoaikoja (16 %). Vastaajista 68 % ei enää todennäköisesti hakeutuisi uudelleen YTHS:n palveluiden piiriin.

Palvelupisteen tilat ovat jokseenkin tyydyttäviä, mutta sijaintia pidetään liian kaukaisena, varsinkin, koska Seinäjoen kaupungin julkinen liikenne ei kattavuudeltaan ole isompien kaupunkien kaltaista.

Ei tämän näin pitänyt mennä. Tämän piti lupauksien mukaan olla opiskelijaterveydenhoitoa parantava ja mullistava uudistus. Opiskelija maksaa omasta kukkarostaan YTHS:n palveluista 70 euroa lukuvuodessa ja nyt näyttää pahasti siltä, että rahoille ei saa juuri minkäänlaista vastinetta.

Mahdollinen hoitohenkilöstön resurssiongelma ei ole opiskelijan ongelma, vaan ongelma on palvelun järjestäjän, tuottajan ja tarjoajan. Heidän on hoidettava tämä keinolla millä hyvänsä kuntoon. Ei voi olla niin, että maksava asiakas kärsii heikosti resursoiduista palveluista ja katteettomista lupauksista.

SAMO vaatii tilanteen välitöntä korjaamista ja edellyttää, ettei vastuuta enää siirrellä taholta toiselle. Nyt on palveluiden järjestäjän, tuottajan ja tarjoajan tartuttava härkää sarvista ja luotava tahtotila, jolla saadaan opiskelijaterveydenhuollon pahasti orastava rapistuminen korjattua välittömästi oikealle tolalle. Opiskelijat ansaitsevat laadukkaan opiskelijaterveydenhuollon ja vastinetta YTHS-maksulle.

Lotta Haapala

edustajiston puheenjohtaja

Esa Rajala

hallituksen puheenjohtaja

Artturi Oksanen

hallituksen edunvalvontavastaava

Jani Erkkonen

toiminnanjohtaja

Seinäjoen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta – SAMO

    Kommentoi

    Kommentoidaksesi sinun tulee olla kirjautuneena Facebookiin

    Jaa artikkeli

    Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

    Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

    Tilaa uutiskirje