<p>Yhä useampi suomalainen hankkii ajokortin alaikäisenä poikkeusluvalla. Pohjalaismaakunnissa 17 vuoden ikä on jo selvästi yleisin merkkipaalu henkilöauton ajo-oikeuden hankkimiselle.</p>.<p>Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin uunituoreiden tilastojen mukaan Etelä-Pohjanmaan maakunnassa viime vuonna jo 60 prosenttia 17-vuotiaiden ikäluokasta hyödynsi ajokorttilakiin vuonna 2018 tullutta pykälää. Pohjanmaan maakunnassa vastaava luku oli 50 prosenttia.</p><p>Koko maassa ikäpoikkeusluvan sai lähes 31 prosenttia 17-vuotiaista. Esimerkiksi vuonna 2019 luku oli vielä 17 prosenttia. Vuonna 2022 kaikista hyväksytyistä B-ajokokeista jo 47 prosenttia oli 17-vuotiaiden suorittamia. Vuonna 2021 vastaava osuus oli 40 prosenttia ja vuotta aiemmin 33 prosenttia. </p>.<h2>Intoa jo ammoisista ajoista</h2><p>Erityisasiantuntija <strong>Elina Uusitalo </strong>Traficomista pitää pohjalaisten eroa koko maan lukuihin merkittävänä.</p><p>– Valtakunnankin lukema on kasvanut aika lailla, mutta siihen nähden pohjalaismaakuntien osuudet ovat huomattavia.</p><p>17-vuotias voi saada ajokortin ikäpoikkeusluvalla, jos matkat tai matka-ajat ylittävät esimerkiksi kouluun, työhön tai tavoitteellisiin ja säännöllisiin harrastuksiin lain määräämät rajat. Myös hakijan terveydentila tai hänen perheensä kohtaamat olosuhteet voivat taata poikkeamisen.</p>.<p>Uusitalo näkee, että pohjalaisten innokkuuden taustalla ovat "jo ammoisista ajoista" eli vähintään parinkymmenen vuoden takaa juontavat perinteet.</p><p>– Pohjalaismaakunnissa ajo-oikeuden hankkiminen on aina ollut hyvin suosittua 18-vuotiaiden keskuudessa. Mitä ilmeisimmin tämä liittyy siihen, että välimatkat ovat suhteellisen pitkiä, eikä julkista liikennettä liiemmälti ole.</p>.<p>Esimerkiksi vuonna 2019 ajokortti oli 77 prosentilla eteläpohjalaisista 18-vuotiaista, kun luku oli Uudellamaalla 40 prosenttia.</p><p>Vaikka ajokortit ajavien määrä on laskussa, enemmistö suomalaisista nuorista hankkii edelleen henkilöauton ajo-oikeuden. Vuoden 2022 lopussa noin 68 prosentilla 19-vuotiaista oli henkilöauton ajo-oikeus.</p><p>Vuonna 1990 yli 90 prosentilla 20-vuotiaista miehistä ja noin 80 prosentilla naisista oli henkilöauton ajokortti.</p>.<h2>Vaikutukset positiivisia </h2><p>Monella tielläliikkujalla herää varmasti kysymys, miten alaikäisten kuljettajien määrän lisääntyminen on vaikuttanut liikenneturvallisuuteen.</p><p>Uusitalon mukaan vaikutukset ovat olleet positiivisia. 17-vuotiaiden kohtaamien vakavien liikenneonnettomuuksien määrä on pysynyt lukumääräisesti samalla tasolla, vaikka kuljettajia on selvästi aiempaa enemmän.</p><p>– Ajokortin hankkimisen syynä on entistä selvemmin tarve liikkumiseen, ei tietyn ikärajapyykin saavuttaminen. Tällä on vaikutusta myös liikenneturvallisuuteen. Ajokorttilain uudistuksen seurantatutkimus osoitti, että 17-vuotiaiden todennäköisyys joutua henkilövahinko-onnettomuuteen väheni, vaikka yhä useammalla 17-vuotiaalla on henkilöauton ajokortti.</p>.<p>Tilastokeskuksen ennakkolukujen mukaan 17-vuotiaat henkilöauton kuljettajat olivat viime vuonna osallisena kolmessa kuolemaan ja 82 loukkaantumiseen johtaneessa poliisin tietoon tulleessa onnettomuudessa. Turmissa kuoli kolme ja loukkaantui 136 ihmistä.</p><p>Edelliseen vuoteen verrattuna kuolleiden määrä pieneni yhdellä, mutta loukkaantuneiden lukema kasvoi lähes parilla kymmenellä.</p>.<h2>Nuoret liikenteen suurin riskiryhmä</h2><p>Toisaalta tilastot kertovat edelleen myös siitä, että nuorilla kokemattomilla kuljettajilla on paljon suurempi riski joutua esimerkiksi kuolemaan johtaviin liikenneonnettomuuksiin.</p><p>Kun kuljettajien määrä suhteutetaan ajokorttien määrään, alle 20-vuotiaiden kuljettajien riski on lähes viisinkertainen esimerkiksi 45-75-vuotiaisiin kuljettajiin. Tätä <a href="https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/jos-ajoterveys-on-mennyt-turvallista-matkaa-ei-en%C3%A4%C3%A4-ole-joka-vuosi-tapahtuu-yksi-tai-kaksi-kuolonkolaria-jossa-ollaan-kotikulmilla-eik%C3%A4-mihink%C3%A4%C3%A4n-ole-kiire">vanhemmilla autoilijoilla</a> riski jälleen kasvaa, mutta ei nuorten tasolle.</p><p>– Tilastot noudattavat u-käyrää. Ilmiö ei ole suomalainen, vaan maailmanlaajuinen, korostaa Uusitalo.</p><p>Hän lisää, että Suomessa onnettomuusluvut ovat onneksemme pieniä, joten satunnaisvaihteluiden merkitys on suuri. Merkittävät trendit ovatkin yleensä havaittavissa vasta, kun tarkasteluaika on kyllin pitkä.</p>.<p>Erityisasiantuntijan mukaan yksi asia, jota kannattaa pitää silmällä, on kevytmoottoripyöräkorttien määrä. Näyttää näet siltä, että yhä useampi nuori jättää A1-kortin hankkimatta 16-vuotiaana, koska vuoden päässä siintää poikkeusluvalla saatava henkilöautokortti.</p><p>– Toivottavasti hyvä tilanne jatkuu niin, että liikenteessä on moottoripyörän sijaan yhä enemmän suojatumpana henkilöauton sisällä matkaavia nuoria. Onnettomuudet vähenevät moottoripyörä- ja mopoluokissa.</p><p>Kahteen vuoteen ei ole liikenteessä kuollut ainuttakaan mopoilijaa. Nuoria moottoripyöräilijöitä menehtyi viime vuonna kaksi, kun viiden edellisen vuoden keskiarvo oli kuusi.</p>.<h2>Lakimuutos juuttui eduskuntaan</h2><p>Loppumetrejään taivaltava maan hallitus valmisteli pitkään ajokorttilakiin uudistusta, joka olisi lopettanut ikäpoikkeuslupien hakemisen. 17-vuotias olisi saanut ajokortin huoltajiensa luvalla.</p><p>Lakimuutos olisi määrännyt alaikäisten kuljettamiin autoihin keltavihreän tunnuksen. Autoilu ei olisi ollut heille sallittua keskiyön ja aamuviiden välisenä aikana. Lisäksi autossa olisi saanut olla muina aikoina korkeintaan yksi kyytiläinen.</p>.<p>Erityisasiantuntija <strong>Marjo Immonen</strong> Traficomista kertoo, että ajokorttilaki jäi kuitenkin muiden lakihankkeiden jalkoihin.</p><p>– Esitys juuttui eduskunnassa perustuslakivaliokuntaan, joka ei ehtinyt kovan ruuhkan takia mietintöään antaa, joten esitys raukeaa. Mitä tuleva hallitus ja ministeri ajokorttilaille tekevät, on heidän päätettävissään. Saattaa olla, että uuteen hallitusohjelmaan tulee joitakin asioita vanhasta esityksestä, jos ajokorttilaki sinne ylipäätään päätyy.</p><p>Esimerkiksi Liikenneturva sekä monet <a href="https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/liikenneopettajilta-t%C3%A4ystyrm%C3%A4ys-uudelle-ajokorttilaille-n%C3%A4in-he-parantaisivat-sit%C3%A4">liikenneopettajat</a> ja poliisikunnan edustajat arvostelivat lakivalmistelun aikana ajokortti-ikärajan laskemista. </p><p><a href="https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/ajokorttilaki-ei-tullut-valmiiksi-turvallisuutta-parantavat-keinot-on-silti-otettava-kayttoon/#4512c8aa">Tuoreimmassa kommentissaan</a> Liikenneturva on edelleen tällä kannalla, mutta järjestö toivoo, ettei lain sisältämiä liikenneturvallisuutta parantavia keinoja unohdeta.</p>.<div><blockquote>Mitä tuleva hallitus ja ministeri ajokorttilaille tekevät, on heidän päätettävissään.</blockquote><span class="attribution">Marjo Immonen</span></div>.<p>Oman kauhansa soppaan laittoi vastikään EU-komissio, joka julkaisi luonnoksensa uudesta ajokorttidirektiivistä.</p><p>Ehdotus sisältää esityksen muun muassa digitaalisesta ajokortista. Luonnokseen kuuluu myös kaavailu ajokortin sallimisesta 17-vuotiaille. Autoilu olisi kuitenkin mahdollista vain avustajan seurassa.</p><p>Traficomin erityisasiantuntijat korostavat, että kyse on vasta komission alustavista kaavailuista, joten aikaa kuluu joka tapauksessa vuosia, jos ajatukset ylipäätään päätyvät jäsenmaiden lainsäädäntöön.</p><p>– Asia tuskin realisoituu vielä tulevankaan hallituskauden aikana tai sitten eletään aivan kauden loppuaikoja. Tällä välillä Suomen ajokorttilakiin saattaa tulla, jos nyt ei isoa uudistusta, niin ainakin teknisiä muutoksia, uumoilee Immonen.</p>.Ajokortti hankitaan usein alaikäisenä – Kohta se saattaa olla kaikille mahdollista