<p>Leijonaperheen tulokas on kallis hankinta suhteessa sähköllä saavutettuun hyötyyn. Mutta miten ihmeessä tämän auton takalasi pysyy aina puhtaana? Citroën C5 X on toinen tulkinta samasta perusratkaisusta, mutta suurin ero on ajotuntumassa.</p>.<p><strong>Kari Pitkänen</strong></p><p>Kun etuvalot syttyvät, ison leijonan kulmahampaat välähtävät ilkeästi. Kissa on valmis tielle, vaikka kovin vaarallisesta saalistajasta ei tällä kertaa olekaan kyse.</p><p>Peugeot-perheen uusimmat henkilöautot erottuvat muista sapelimaisilla kulmahampaillaan, jollaisiksi autojen huomiovalot etumaskin molemmin puolin on muotoiltu. Talvihämärässä päivässä tällainen valoilmiö pistää silmiin jo kaukaa. Petojen sukua!</p>.<p>Leijona on entistä näkyvämpi osa Peugeotin imagoa, merkin päivitettyä logoa myöten. Matkustamossa ovat esillä myös Ranskan lipun trikolorivärit.</p><p>Se on oikeaa ammattiylpeyttä oman tuotteen juurista. Eräillä markkina-alueilla kuten Kiinassa ranskalaisuus on lisäksi tärkeä myyntivaltti – muillekin kuin uusille autoille.</p>.<h2><strong>Sopivan jämäkkä</strong></h2><p>Peugeot 408 on isomman keskikokoluokan henkilöauto, jossa on tilaa viidelle. Tällä kertaa akseliväli riittää aidosti siihen, että takaistuinta voi vaivatta käyttää. Laskeva kattolinja saattaa tosin ahdistaa, jos päätä nojaa liian pitkälle kohti takalasia.</p><p>Niin, se takalasi. Siinä on jotakin mystistä.</p><p>Lasi pysyy nimittäin ajaessa koko ajan lähes täysin puhtaana. Se on aikamoinen saavutus ilman erillistä pyyhintä. Ilmanohjaimet takalasin ylä- ja alareunassa ohjaavat kuran ja loskan todella tehokkaasti lasin sivuille ja ohi.</p><p>Iso ruutupinta on osa auton nuorekasta ja terävää korimuotoilua. Uuden 408:n olemus sijoittuu jonnekin perinteisen farmarimallin ja sporttisemman coupé-korin välimaastoon. Ratkaisu on hyvin sopusuhtainen ja silmää miellyttävä.</p>.<p>Samaa voi sanoa ajotuntumasta. Alusta on sopivasti jämäkkä – selkeästi jäykempi kuin samalle alustaratkaisulle tuotettu sisarmerkin Citroën C5 X – mutta ei kuitenkaan ylikova tai epämukava.</p><p>Pikemminkin ratin takana tulee tunne, että juuri näin jousitetulla ja vaimennetulla autolla tahdonkin ajaa.</p>.<h2><strong>Lupaus 30 kilometriä</strong></h2><p>Suomessa 408-mallistoon kuuluvat sekä bensiini- että lataushybridiversiot.</p><p>Edullisimman automaattivaihteisen bensamallin saa vajaalla 38 000 eurolla. Hybridien lähtötasokin nousee yli 45 000 euron. Koeajettu yksilö edustaa hinnaston yläpäätä.</p><p>Lupaukset ja todellisuus ovat aikamoisessa ristiriidassa tämän auton hybridikäytön suhteen.</p><p>Valmistaja lupaa akullisella 64 kilometriä sähköllä. Täyteen lataamisen jälkeen auton oma ilmoitus oli 30 kilometriä. Akku ladattiin kylmänä, ja ilmassa oli muutama aste pakkasta.</p><p>Kilometrien epäsuhta saattoi johtua paitsi lämpötilasta, myös auton muistiinsa tallentamista edellisistä käyttöprofiileista.</p><p>Mitä ekohenkisemmin ja mitä enemmän sähkökäyttöä suosivassa ympäristössä autolla ajetaan, sitä pidemmälle ajotietokone laskee sähköllä päästävän seuraavillakin kerroilla.</p>.<p>Peugeotissa on 12,4 kWh:n akku, joten hyvissä oloissa ainakin 50 kilometrin toimintamatkan pitäisi olla mahdollinen. Sisäisen 1-vaiheisen laturin teho on 7,4 kilowattia. Latausaika vaihtelee virtalähteestä riippuen vajaasta kahdesta noin 7,5 tuntiin.</p><p>Type 2 -latauksen hinta kaupallisesta laturista oli noin 5 euroa. Suhteessa saavutettuihin kilometreihin oltiin vielä nippa nappa plussan puolella verrattuna ajamiseen bensatankin voimalla.</p><p>Todellisia säästöjä voi sähköajossa saavuttaa vasta, jos akun lataus onnistuu kotioloissa, sähkö on kohtuuhintaista ja latauskaapelin ehtii ja jaksaa kiinnittää vasempaan takakulmaan mahdollisimman usein.</p>.<h2><strong>Teknologia auttaa aina</strong></h2><p>Käytännössä ranskalaisauton rajoitettukin sähköinen toimintamatka riittää hyvin sen varsinaisilla ydinmarkkina-alueilla.</p><p>Keski-Euroopan suurkaupunkien ytimissä yleistyvät niin sanotut ekovyöhykkeet, joihin ei ole ajaen asiaa muilla kuin sähköajoneuvoilla.</p><p>Noissa oloissa jo muutaman kymmenen kilometrin akkukapasiteetti varmistaa sen, että Peugeot-kuljettaja voi ajaa Lyonin, Marseillen tai Pariisin keskustakortteleiden rajoitusalueille ilman pelkoa virhemaksuista.</p><p>Onneksi lataushybridin sähköteknologia toimii huomaamatta taustalla koko ajan, vaikka akku olisi ajettu tyhjäksikin.</p><p>Oman noin 480 kilometrin koeajolenkkini keskikulutus oli 6,8 litraa polttoainetta, enkä matkan aikana ladannut lisäakkua kuin kerran. Matka-ajan keskinopeus oli 49 kilometriä tunnissa.</p><p>Säästäminen siis onnistuu kohtuullisesti, vaikka olisi laiskempikin lataaja. Ja mitä useammin akun täyttää, sitä ripeämmin keskikulutus laskee.</p>.<h2><strong>Peugeot 408 Allure Pack Hybrid 225 EAT8-aut.</strong></h2><p>Tilavuus/sylinterit 1 598 kuutiota</p><p>Kokonaisteho 165 kW (225 hv)</p><p>Kokonaisvääntö 360 Nm</p><p>Huippunopeus 233 km/h</p><p>Kiihtyvyys 0–100 km 7,8 s</p><p>Yhd. kulutus 1,2 l/100 km (WLTP)</p><p>Hiilidioksidipäästöt 26 g/km</p><p>Pituus/leveys/korkeus 468,7/184,8/148,7 cm</p><p>Akseliväli/omamassa 278,8 cm/1 781 kg</p><p>Maavara 18,9 cm</p><p>Tavaratila 471–1 545 l</p><p>Vetokyky jarruin/jarruitta 1 400/750 kg</p><p>Vapaa autoetu/käyttöetu 795/690 e/kk</p><p>Hinta 50 419 euroa (+ lisävarusteet 2 405 e)</p><p><strong>PLUSSAA:</strong></p><p>Korimuotoilu, mittaristo ja ergonomia, etuistuimet, takajalkatila, keskikulutus.</p><p><strong>MIINUSTA:</strong></p><p>Sähköajo talviolosuhteissa, pienet taustapeilit.</p><p><strong>ARVIO:</strong></p><p>****</p>.<h2><strong>Citroën on matka-auto parhaasta päästä</strong></h2><p>Citroën C5 X on toinen tulkinta samasta PSA-konsernin perusratkaisusta, jolle myös Peugeot 408 on toteutettu. Autoissa on paljon yhtäläisyyksiä, mutta onneksi sentään erojakin. Selvin niistä on ajotuntuma.</p>.<p>Iso Sitikka on alustaltaan selkeästi pehmeämpi ja myötäävämpi kuin verrokkinsa. Tämäkin ”Iso kissa” vaalii Citroënin perinteitä erittäin mukavien matka-autojen valmistajana.</p><p>Erot autojen välillä huomaa, kun niillä ajaa perättäisillä viikoilla. Sitikka joustaa routamontuissa ja hidasteissa syvemmälle kuin jäykemmin jousitettu Peugeot. Onneksi auto ei jouston jälkeen jää kuitenkaan heilumaan. Siis pehmeä, vaan ei löysä.</p><p>Äänieristys on erinomaisella tasolla. Sitikassa oli koeajolla alla nastarenkaat, mutta kovemmissa nopeuksissa tätä ei huomannut mitenkään. Vain taajamanopeuksissa alta kuului lievää rapinaa, ja sekin pyöräkoteloista.</p><p>Hiljaisuus kertoo sekä auton äänieristyksen että nastarenkaiden ajo-ominaisuuksien kehityksestä.</p>.<h2><strong>Sitikasta hintalisää</strong></h2><p>Matka- ja miksi ei taksikäyttöäkin puoltavat vielä Sitikan erinomaiset takatilat. Takaistuimelle mahtuu istumaan jopa väljemmin kuin Peugeotissa, ja varsinkin päätilaa on enemmän.</p>.<p>Sitikan akseliväli on 278,5 senttiä eli melkein millilleen sama kuin Pösössä. Maavaraa on puoli senttiä enemmän.</p><p>Citroën C5 X:n saa niin ikään joko bensiinimoottorisena tai lataushybridinä. Voimanlähteestä riippumatta suositushinnat ovat jopa viitisen tuhatta euroa korkeammat kuin Peugeotilla, vaikka varuste-erot eivät häikäise. Näistä kahdesta juuri Citroëniin päätymisen täytyy siis olla tietoinen valinta.</p><p>Akun lataamisen jälkeen Sitikan ajotietokone lupaa talvikelissä ainoastaan 20 kilometrin toimintamatkaa, joka sitten toteutuikin. Tulos on onneton, joten ainakaan energiasäästö mielessä tätä autoa ei voi hankkia.</p><p>Koko ajomatkan keskikulutus asettui 6,5 litraan eli karvan alle Peugeotin tason. Tähän voi vaikuttaa Sitikan hieman sukkulamaisempi korimuotoilu, jossa kauneusarvot ovat harvinaisen hyvin kohdillaan.</p>.<h2><strong>Ahdas mittaristo</strong></h2><p>Kaupunkiympäristössä ja akku tyhjänäkin Citroën liikkui lyhyillä matkoilla vain 5,5 litran keskikulutuksella. Sähköllä saattoi ajaa jopa 60 prosenttia näistä etapeista.</p><p>Maantiellä hybridin hyödyt vähenevät, ja sähköajon osuus putosi noin 15 prosenttiin matkakilometreistä. Aika hyvä tulos sekin on, kun ottaa huomioon kaupunki- ja maantiereittien pituuserot.</p><p>Citroën korostaa mukavuutta matkustamoa myöten, sillä istuimet ovat väljemmät ja pehmeämmät kuin sisarmerkillä.</p>.<p>Mittariston, keskinäytön ja sen alle sijoitettujen namikoiden suhteen Sitikka antaa tasoitusta kilpailijalleen.</p><p>Mittariston toteutus on ahdas ja sekava, ja ilmastoinnin pyörökytkimet jäävät alas ja pimeään kojelaudan alakulman alle. Sen sijaan keskinäyttö on sijoitettu korkeammalle ja ohjauspyörä on suurempi kuin Peugeotissa.</p>