<p>Hylätty. </p><p>Kolme kymmenestä pohjalaisesta sai viime vuonna tämän tylyn tuomion henkilöautonsa määräaikaiskatsastuksessa.</p>.<p>Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuoreet tilastot kertovat, että kolmen pohjalaismaakunnan lukemat ovat maan korkeimpia. Etelä-Pohjanmaalla hylkäysprosentti oli tasan 30 ja Pohjanmaalla vain neljä kymmenystä alhaisempi. Keski-Pohjanmaalla luvuksi kirjattiin jopa 31,7, kun koko maan keskiarvo oli 27,8.</p><p>Pohjalaisten mitalikolmikon rikkoi vain Kymenlaakso (30,5 %). Vähiten henkilöautoja pomppasi katsastuksessa Kanta-Hämeessä (26,2 %). Ero Keski-Pohjanmaan lukuihin on siis yli viisi prosenttiyksikköä.</p><p>Ilmiö ei ole uusi. Esimerkiksi vuonna 2015 Pohjanmaan maakunnassa hylkäysprosentti oli kolme prosenttiyksikköä maan keskiarvoa korkeampi. (Pohjalainen 16.3. 2016).</p>.<p>Maallikonkin on helppo mieltää asialle yksi selitys. Asiantuntijat vahvistavat sen tekijöistä kenties merkittävimmäksi. Mitä enemmän autolla on ikää, sitä todennäköisemmin siinä on hylkäykseen johtavaa vikaa. Pohjalaismaakunnissa <a href="https://ilkkapohjalainen.fi/ymparisto-ja-liikenne/pohjalaiset-ajavat-muuta-maata-vanhemmilla-autoilla-alalla-vuosia-toimineetkin-joutuvat-vain-arvailemaan-syit%C3%A4">ajetaan monta muuta maan kolkkaa vanhemmilla kulkupeleillä</a>.</p><p>A-katsastuksen tekninen johtaja <strong>Hannu Pellikka</strong> tarkentaa, että ikääkin tärkeämpi tekijä on autolla ajetut kilometrit, mutta valtaosassa tapauksista iäkkäällä autolla on myös ajettu paljon. Peltilehmissä on kuluvia mekaanisia osia, joiden taival vain tulee jossakin vaiheessa tiensä päähän.</p>.<p>Tarkastaja <strong>Tatu Siivonen</strong> Traficomista kertoo, että vikojen määrä lisääntyy "aika jyrkällä kulmakertoimella" autojen ikääntyessä.</p><p>Traficom julkaisee katsastustilastoja vain 15-vuotiaista ja sitä nuoremmista autoista. Näistä hylättiin viime vuonna joka viides.</p><p>Hylkäysmäärät ylittävät kymmenen prosentin, kun autoilla on ikää seitsemän vuotta. Seuraavan tasaluvun saavuttamiseen tarvitaan enää 3–4 lisävuotta. 14 vuoden ikäisistä autoista hylätään jo yli 30 prosenttia.</p><p>Katsastettujen henkilöautojen keski-ikä oli viime vuonna 14,7 vuotta. Ilkka-Pohjalainen pyysi Traficomilta maakunnalliset hylkäysluvut koko autokannasta.</p>.<h2>Pojat soittivat avittamaan</h2><p>Iän ja vikojen yhteys selittää siis paljon, muttei kaikkea. Vielä pohjalaismaakuntiakin vanhemmalla kalustolla ajetaan esimerkiksi Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa, eivätkä lappilaistenkaan menopelit aivan uudenkarheita ole. (Katso oheinen graafi.)</p><p>Silti näissä maakunnissa katsastusten hylkäysprosentit ovat pohjalaisia selvästi alemmat. Itä-Suomessa päästään jopa alle maan keskiarvon.</p><p>Miksi ihmeessä pohjalaisten menopelit pomppaavat muita useammin?</p>.<p>Vaasalainen<strong> Simo Lehto</strong> ehti toimia alalla 33 vuotta ennen kuin jäi eläkkeelle A-katsastuksen Rantamaantien aseman esimiehen paikalta joulukuun alussa. Päällikkökokemusta kertyi 27 vuotta.</p><p>– Sanoin, että jos pojilla on kiireitä, voin tulla avittamaan. No pian ne soittivat. Viikko kerrallaan olen ollut aina kun on tarvittu, Lehto sanaili hymy huulillaan Meijerinkadun aseman hallissa torstaina.</p><p>Ura siis jatkuu.</p><p>Lehto tuntee perin pohjin pohjalaisen autokaluston iän ja ajokilometrit. Hän myöntää kuitenkin auliisti, ettei osaa kertoa tyhjentävää syytä maakuntien muita korkeammille hylkäysprosenteille.</p><p>– Etuakselistossa, jarruissa ja iskunvaimentajissa on eniten vikoja kaikenikäisissä autoissa. Ruoste tulee ajan myötä tietenkin lisäksi.</p>.<h2>Suola ruostuttaa hämmästyttävän nopeasti</h2><p>Kokeneella katsastajalla on kuitenkin arvelu yhdestä syystä. Lehto on huomannut, että ainakin Vaasassa katuja suolataan ahkerasti myös keskustassa. Ennen suolaa levitettiin vain pääteille.</p><p>– Gerbyseen mennessä on aina tietty kurvi vesimärkänä. Samoin kaikki liikenneympyrät on rullattu, vaikka sää on vielä pakkasen puolella. Eivätkö ihmiset enää osaa ajaa muuta kuin suolattua tietä?</p>.<p>Lehto kertoo, että suolan vaikutukset näkyvät autossa hälyttävän nopeasti.</p><p>– Kun perjantaina ajan auton talliin, saatan lähteä seuraavan kerran vasta maanantaina. Jarrulevyt ovat jo tuolloin ruosteessa. Suolauksen määrässä on varmasti paikallisia eroja. Taustalla voivat olla erilaiset sääolot. Nämä seikat saattavat näkyä myös katsastustilastoissa.</p><p>Toiseksi Lehto nostaa asian, joka ei vaikuta hylkäysten määrään.</p><p>– Arvosteluperusteet ovat samat kaikkialla Suomessa. Traficom tiukensi niitä jonkin verran viimeksi marraskuussa. Määräyksiä on pakko noudattaa. Jos rupeat omaa linjaa vetämään, tulee se hyvin nopeasti omaan selkänahkaan takaisin.</p>.<p>Lehto kertoo, että yhä useampi auto tulee nykyään Vaasassa katsastukseen korjaamon tai vähintään huollon kautta. Vikalistan hakijoita on, mutta aiempaa vähemmän.</p><p>– Kun auto on tarkastettu etukäteen, huomautettavaa on harvoin. Toki on aina ihmisiä, jotka haluavat viedä autonsa korjaamolle vasta, kun viat ovat selvillä.</p><p>Katsastaja antaa vielä kaksi neuvoa, joita noudattamalla viat ainakin vähenevät.</p><p>– Autoa kannattaa huoltaa säännöllisesti, vaikka se sillä kertaa hieman maksaakin. Myös omaa ajotyyliä on syytä tarkkailla. Repivä tyyli turhine jarrutuksineen ja kiihdytyksineen kuluttaa paitsi autoa myös renkaita.</p>.<h2>Hylkäykseen johtavat viat huomataan</h2><p>Seinäjoella toimivan Etelä-Pohjanmaan Katsastus Oy:n yrittäjä <strong>Juha Kivimäki</strong> sen sijaan kokee, etteivät vikalistat ole mennyttä aikaa ainakaan Etelä-Pohjanmaalla.</p><p>– Aika usein kuulee asiakkaiden suusta, että tulin vikalistaa hakemaan. Toki on niitäkin, jotka katsovat autonsa ennakoiden läpi.</p><p>Kivimäki uumoilee, että tämä saattaa olla yksi syy pohjalaisten esimerkiksi Lappia korkeampiin hylkäysprosentteihin.</p><p>– Tapaa suosii sekin, että esimerkiksi Seinäjoella jälkitarkastus maksaa kympin tai vähän toista. Hinnat saattavat olla Lapissa korkeammat, joten ihmiset huollattavat siellä autonsa herkemmin etukäteen.</p><p>Yrittäjän arvelu osuu oikeaa. Pohjoisessa uusintakäynti maksaa jopa yli 30 euroa.</p>.<div><blockquote>On meidän kaikkien etu, että autot ovat liikenneturvallisessa kunnossa tuolla liikenteessä.</blockquote><span class="attribution">Juha Kivimäki</span></div>.<p>Toiseksi tilastoissa näkyväksi seikaksi Kivimäki nostaa katsastusten korkean laadun Etelä-Pohjanmaalla.</p><p>– En puhu yksin omasta yrityksestämme, vaan koko Seinäjoen alueesta. Hylkäykseen johtaviksi vioiksi määritellyt puutteet huomataan. On meidän kaikkien etu, että autot ovat liikenneturvallisessa kunnossa tuolla liikenteessä.</p><p>Kivimäki lisää, että Traficomin valvonta on tiukkaa.</p><p>– Asemakohtaiset erot ovat hyvin pieniä. Toiminta on tasalaatuista.</p>.<h2>Taajama-ajo kuluttaa maantietä enemmän</h2><p>Hannu Pellikka sanoo olevansa samaa mieltä Kivimäen kanssa katsastustoiminnan tasokkuudesta ja Traficomin valvonnan tiukkuudesta.</p><p>– Kohtelu on aika lailla samanlaista, menet sitten mille asemalle tahansa. Jos joku alkaisi hylkäämään muita enemmän, näkyisi se heti tilastoissa ja Traficom kyselisi välittömästi. Hylätyksi on tullut koko maassa jo kymmenisen vuotta 26–28 prosenttia katsastetuista henkilöautoista.</p>.<div><blockquote>Kohtelu on aika lailla samanlaista, menet sitten mille asemalle tahansa.</blockquote><span class="attribution">Hannu Pellikka</span></div>.<p>Pellikan mielestä parempaa selitystä alueellisiin eroihin kannattaa hakea erilaisista ajokilometreistä. Sata kilometriä maantiellä kuluttaa autoa vähemmän kuin sama ajo taajamassa, jossa matkaan mahtuu monta jarrutusta ja kiihdytystä.</p><p>– Tämä selittää varmasti osaltaan, miksi Lapissa ja Kainuussa hylkäysprosentit ovat pohjalaisia alemmat, vaikka autokanta on yhtä iäkästä. Pääkaupunkiseudulla autokanta on selvästi muuta maata nuorempaa, mutta silti katsastusten hylkäysprosentit ovat hyvinkin lähellä maan keskiarvoa.</p><p>Matkat eivät ole lyhyitä pohjalaismaakunnissakaan. Tätä on käytetty toisinaan perusteluksi muun muassa juuri lakeuksien autokannan korkealle iälle ja <a href="https://ilkkapohjalainen.fi/ymparisto-ja-liikenne/tilastot-sen-paljastavat-ladattavat-ohittivat-bensa-autot-harva-huolii-en%C3%A4%C3%A4-pohjalaisten-ikisuosikkia-uutena">isojen dieselautojen suosiolle.</a></p><p>– Katsastuksista iso osa tehdään kuitenkin suurissa kaupungeissa, joissa taajama-ajoa on keskivertoa enemmän, kuittaa Pellikka.</p>.<p>Myös hänen korviinsa on kuulunut tietoja vikalistan hakevista autoilijoista. Pellikka lisää, että ilmiö on usein paikallinen.</p><p>– Siitä ei kukaan kerää tilastoa, kuinka moni käy huollattamassa autonsa ennen katsastusta. Paikkakunnilla, joilla matka asemalle on pitkä, ihmiset hakeutuvat todennäköisesti hanakammin ennakkohuoltoon, jottei pitkää reissua tarvitse tehdä toistamiseen. Tämä saattaa selittää osaltaan Pohjois-Suomen tilannetta.</p>.<p>Traficomin Siivonen puolestaan pohtii, että pohjoisen ihmiset huollattavat autonsa hyvin, ettei kulkupeli jätä heitä keskelle pitkiä taipaleita.</p><p>– Hylkäysprosentteja kannattaa pohtia monelta kulmalta. Ei voi vetää mutkia suoraksi ja sanoa, että tästä tilastojen erot johtuvat. Selittäviä tekijöitä on useita ja lopputulos on niiden summa, päättää tarkastaja.</p>