Skuutit palaavat pian katukuvaan – Seinäjokelaisia huolettaa useat asiat

Sähköpotkulauta on jo tuttu näky pohjalaismaakunnissa.
Sähköpotkulauta on jo tuttu näky pohjalaismaakunnissa.
Kuva: Arkistokuva

Ennen kevään edistymisen seuranta alkoi lintujen ja auringon bongaamisella. Nykyään kevään ensimerkkeihin kuuluu yhä useammassa kaupungissa myös sähköpotkulautojen eli skuuttien ilmestyminen katukuvaan.

Tierin maajohtaja Elina Burkland kertoo skuuttien palaavaan kaduille kelien salliessa.

– Tämänhetkisten ennustusten mukaan huhtikuulle mennään.

Ympäriinsä väärin parkkeeratut skuutit saavat aikaan ärtymystä, ihmetystä ja jopa rikosilmoituksia. Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) esittääkin muutoksia sähköpotkulautailuun (2.3.). Burklandin mukaan ehdotuksessa on paljon hyvää, mutta myös haasteita:

– Pysäköintialueiden määrittäminen vaatisi viranomaispäätöksiä ja kevyeen liikenteen infran kehittämistä. Tapahtumien yhteyteen lisäpaikkojen saaminen olisi hidas prosessi.

– Ehdottomasti eniten tulee palautetta väärin pysäköidyistä laitteista, mutta käyttömäärät todistavat, että sähköpotkulaudoista myös pidetään, Burkland jatkaa.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sääntöjä tarvitaan, mutta kuka niitä valvoo?

Seinäjokelaiset suhtautuvat skuutteihin varovaisen positiivisesti, mutta ovat huolissaan päihtyneenä ajamisesta, liikenneturvallisuudesta sekä onnettomuuksista.

Terveydenhuollon ammattilaisena Tiia ei halua käyttää skuutteja. Hän on työssään nähnyt, millaista vahinkoa kaatuminen aiheuttaa.
Terveydenhuollon ammattilaisena Tiia ei halua käyttää skuutteja. Hän on työssään nähnyt, millaista vahinkoa kaatuminen aiheuttaa.
Jaakko Elenius

Neurologian osastolla työskentelevä Tiia, 32, ei käytä skuutteja, koska näkee työssään niiden aiheuttamia vahinkoja. Tiia kannattaa nollatoleranssia skuutilla päihtyneenä ajamiseen.

Hannu on huolissaan skuuttareiden kallovammoista, joita syntyy kaatuessa. Hän asettaisi skuuttien käyttäjille kypäräpakon.
Hannu on huolissaan skuuttareiden kallovammoista, joita syntyy kaatuessa. Hän asettaisi skuuttien käyttäjille kypäräpakon.
Jaakko Elenius

Hannukin, 73, on työskennellyt terveydenhuollossa päivystyspoliklinikalla ja huolissaan onnettomuuksista.

– Minusta kypärän pitäisi olla pakollinen.

Miisa ja Ava eivät vielä ole skuutti-ikäisiä. Sähköpotkulautojen käyttö on kielletty alle 18-vuotiailta.
Miisa ja Ava eivät vielä ole skuutti-ikäisiä. Sähköpotkulautojen käyttö on kielletty alle 18-vuotiailta.
Jaakko Elenius

15-vuotiaat Miisa ja Ava ovat kokeilleet skuuttia, vaikka eivät ikänsä puolesta saakaan niitä käyttää, sillä vuokrattavia skuutteja saavat käyttää vain 18 vuotta täyttäneet.

– Rajoituksia varmasti tarvitaan, mutta mietin, että kuka niitä kaikkia sitten valvoo. Skuutteja voi kuitenkin käyttää kuka vain, Ava pohtii.

– Ja vahinkoja voi sattua myös selvin päin, jatkaa Miisa.

Kaikki neljä olivat yhtä mieltä siitä, että sähköpotkulaudat ovat hyvä lisä liikenteeseen, kunhan niitä vain käytettäisiin oikein. Joitain rajoituksia kaikki toivovat skuuttien käyttöön.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Norjasta mallia Suomeenkin

Norjalainen 19-vuotias Emie on ahkera skuuttaaja. Häntä harmittaa, kun skuutit eivät aina toimi kuten pitäisi ja joskus ne vain syövät matkustamaan mielivän rahat.

Emie käyttää skuutteja kotimaassaan Norjassa ja ilahtuu kuulleesaan, että tulevalla kesätyöpaikkakunnalla, Seinäjoella, on myös skuutteja.
Emie käyttää skuutteja kotimaassaan Norjassa ja ilahtuu kuulleesaan, että tulevalla kesätyöpaikkakunnalla, Seinäjoella, on myös skuutteja.
Jaakko Elenius

Emie kehuu, että Norjassa skuuttipalvelu toimii hyvin. Hän kulkee skuutilla kotimaassaan harjoituksiin.

– Sähköpotkulaudoille olisi hyvä olla omat parkkipaikat, Emie toteaa.

Norjassa saatiin nopealla aikataululla käyttöön sähköpotkulautalaki, jonka nojalla kaupungit kilpailuttavat sähköpotkulautayritykset. Tämä suitsii villiä länttä, joka skuuttimarkkinoilla muuten jyllää.

– Kuka vain voi tuoda sähköpotkulautoja kadulle, ja Euroopan kaupungeissa tämä onkin ollut haaste. Suomessa pidämme tiiviisti yhteyttä kaupunkien kanssa ja sovimme etukäteen paikoista, joihin sähköpotkulautoja tuodaan, Tierin maajohtaja Elina Burkland kertoo.

Viestintä- ja liikenneministeriön ehdotus palveluntuottajien kilpailuttamisesta saa Burklandilta vihreää valoa:

– Kaupunki voisi määritellä kriteerit, joiden perusteella se valitsee parhaat palveluntuottajat itselleen. Tämä pakottaisi palveluntuottajat kehittämään palveluaan menestyäkseen kilpailutuksessa. Samalla käyttökokemus paranisi.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje